Misschien wel het model die Mercedes het meest kenmerkt, de C-Klasse. Een geschiedenis van ruim 28 jaar. In 1993 mocht de C-Klasse W202 de eerste middenklasser van Mercedes vervangen, de Mercedes-Benz 190. De C-Klasse is altijd zijn tijd vooruit geweest, dit begon bij dit model in 1993. Qua uiterlijk was de eerste C-Klasse niet baanbrekend, maar op interieurgebied liep de eerste C-Klasse ruim voor op de modellen van Jaguar, Audi en BMW. Dit is bij iedere modelreeks zo geweest en wij verwachten dat dit ook wel een hele tijd zal blijven. Zijn populariteit is te zien in het ruime aanbod. Van cabrio tot station en van coupé tot sedan, een diesel, plug-in hybrid of een benzine. Voor iedereen is er wel een C-Klasse
C-Klasse Coupé
Hoewel de “C” in C-Klasse niet staat voor Coupé, wordt de middenklasser hier wel vaak aan gekoppeld. Niet geheel onterecht, want van bijna iedere modelreeks is ook een coupé te verkrijgen. Twee riante deuren en een echt sportauto gevoel, gekoppeld aan de luxe die we van Mercedes gewend zijn. De coupéversies werden met de jaren dermate populair dat ze in alle geuren, kleuren en maten verkrijgbaar zijn, ook met een V8 dus.
C-Klasse AMG
De eerste echte C63 kwam in 2007 met de W204, toen nog met een 6,3 liter V8, die in de latere modellen wat kleiner werd. De huidige C63 en C63s zijn nog steeds geroemd door deze V8 en dat is terecht, want het zijn ook de laatste C-Klasses met een V8. Naast de C63 is er ook nog een C43 te verkrijgen, deze wolf in schaapskleding is al dan niet het beste van beide werelden, geen hard kabaal en bijna onhandelbare besturing, maar een indrukwekkend vermogen met tevens indrukwekkende rijprestaties. Gaat het allemaal net iets te vlug, dan zijn er ook nog de normale modellen, met een AMG uitrustingspakket te verkrijgen. Deze modellen hebben wel de uiterlijke kenmerken van de bolides uit Affalterbach, echter missen ze de prestaties die we kennen van de “echte” AMG’s.
C-Klasse 2021
Ook dit jaar is dat niet anders. de vijfde generatie, ook wel de W206 is er! En hij is alles wat we van Mercedes gewend zijn. Luxe, stijlvol en zijn tijd wederom vooruit. Het interieur van de C-Klasse is lichtelijk afgekeken van de S-Klasse en om zo’n interieur in een middenklasser te implementeren, zorgt opnieuw voor een baanbrekende portie innovatie voor het D-Segment. De nieuwe C-Klasse word aangedreven door een Mild Hybrid aandrijflijn, welke te combineren is met een aantal benzine en dieselmotoren. Opmerkelijk is dat er enkel viercilinder-motoren te verkrijgen zijn. een 1.5 viercilinder in de C180 en de C200 en een 2.0 vierciliinder in de C300, die goed is voor wel 258 pk en 400 Nm. Toen u de bovenstaande zin las dacht u vast, dat zal wel, enkel viercilinder-motoren. Er komen binnenkort vast was AMG-modellen met een ronkende achtcilinder. Helaas, ook de AMG’s krijgen de viercilinder die we bijvoorbeeld al kennen van de A45s AMG.
Om compleet teleurgesteld te worden, zou Mercedes teniet doen, de nieuwe C63 word verwacht met een systeemvermogen van 550 pk en maar liefst 800 Nm koppel. Geen luid kabaal, maar wel zeer indrukwekkende vermogenscijfers en we hopen ook indrukwekkende rijprestaties!
Bent u benieuwd naar het huidige aanbod in Mercedes-Benz C-Klasse? Of heeft u vragen aan een MBSG Merkspecialist? Bekijk dan ons aanbod of zoek uw MBSG Merkspecialist hieronder!