Koelvloeistof lampje brandt, wat moet ik doen?

Heb je last van oranje of rood brandend koelvloeistof lampje? Wij leggen je uit wat je moet doen en ook wat je vooral niet moet doen.

Wij van TOP Merkspecialist helpen je graag met dit veel voorkomende probleem. In dit artikel lees je een aantal oorzaken maar ook oplossingen.

Waarom brandt mijn koelvloeistof lampje?

Het branden van jouw koelvloeistof lampje kan verschillende redenen hebben. Naast de reden wil je natuurlijk ook zo snel mogelijk tot een oplossing komen. Het branden van dit rode of oranje koelvloeistof lampje kan ook verdere gevolgen hebben en deze wil je uiteraard voorkomen. Wij zetten alles voor je op een rij om wat meer duidelijkheid te geven over je koelvloeistof lampje!

Contact

 

Het niveau van de koelvloeistof is te laag

Het peil van de koelvloeistof, ook wel koelvloeistofpeil is het niveau van de koelvloeistof in het gesloten koelvloeistofsysteem. Er is ook een minimum en maximumstreep aanwezig en hier moet het niveau uiteraard tussen in zitten. Als het niveau laag is zou het koelvloeistof lampje blijven branden. Er gaat ongeveer 5 liter in een gemiddeld koelvloeistofsysteem. Koelvloeistof kost ongeveer €10,- per liter. Wij raden wel aan om altijd de door de fabrikant aanbevolen koelvloeistof te gebruiken. Het verversen kost een monteur gemiddeld een halfuurtje.
Het bijvullen zou je ook zelf kunnen doen. Echter moet je wel rekening houden met een koude motor. Ook moet je de druk eerst laten ontsnappen. Doe dit voorzichtig met bijvoorbeeld een doek die je handen beschermt. De tank of reservoir van de koelvloeistof is vaak doorzichtig en bevindt zich aan de linker kant van de motor. Op de dop of de tank zelf staat vaak het logo van de koelvloeistof. Je ziet duidelijke en min en max staan waar het niveau zich tussen moet bevinden. Een verhitte vloeistof neemt meer volume in beslag dus zorg wel dat de vloeistof koud is.

 

Het koelvloeistofsysteem is lek

Mocht het niveau van de koelvloeistof steeds laag blijven kan het zijn dat er een lekkage is in het systeem. Een gesloten koelvloeistofsysteem hoort namelijk weinig tot geen vloeistof te verliezen. Een vervolg van een lek koelvloeistofsysteem is het begeven van de koppakking van de motor. Dit is het geval omdat er dan te weinig koelvloeistof is om de motor fatsoenlijk te blijven koelen. Het vervangen van een koppakking kan echter heel veel geld kosten omdat er veel arbeid in zit. De motor moet vaak compleet gedemonteerd worden en dat maakt het zo duur.
Mocht je het zelf hebben bijgevuld (of laten doen), check het niveau dan eventjes een paar keer per week om zeker te zijn dat het systeem niet lek is. Normaal gesproken raden wij het aan om het peil eens in de maand na te kijken.
Ook kan de dop van het reservoir kapot of versleten zijn. Een nieuwe dop kost gemiddeld slechts €10,- dus is het geen grote kostenpost. Een kapotte dop kan zorgen voor het ontsnappen van vloeistof. Dit komt door de hoge druk die er op zit.

 

De sensor van de koelvloeistof is defect

Mocht het lampje blijven branden en de hoeveelheid van de vloeistof lijkt na een paar keer checken nog steeds in orde te zijn kan het ook met de sensor te maken hebben. Een kapotte sensor kan de hoeveelheid niet uitlezen wat uit in een brandend lampje. Een koelvloeistof sensor is zeker geen onbelangrijke sensor. Deze sensor geeft aan hoeveel koelvloeistof er in het systeem aanwezig is. De aanwezigheid van de koelvloeistof is namelijk van belang om een motor goed te laten presteren. De sensor is vaak ingebouwd in het reservoir van de koelvloeistof. Mocht deze stuk gaan moet dit hele reservoir vervangen worden. De kosten hiervan zijn gemiddeld €125,-. Dit is verdeeld onder arbeid en het reservoir zelf.

Afspraak maken

 

Het koelvloeistof lampje knippert, wat betekent dit?

Een knipperend koelvloeistof lampje is normaal zeker geen goed teken. Zeker niet wanneer uw koelvloeistof lampje rood knippert. Echter is het vaak de sensor waar je dan mee te maken hebt. Om het zekere voor het onzekere te nemen raden wij aan om direct met een koelvloeistof lampje dat rood of oranje knippert naar een garage te gaan die met zijn expertise alles nakijkt. Soms wil het ook wel eens opgelost zijn door het koelvloeistofniveau iets boven max bij te vullen bij een koude motor. Ga echter niet zelf experimenteren en laat het aan een monteur over. De TOP Merkspecialist regelt het koelvloeistof lampje dat knippert!

koelvloeistof lampje dashboard

 

Wat moet ik doen als mijn koelvloeistof lampje blijft branden?

De eerste vraag die je altijd krijgt is de vraag of je door kan rijden met een brandend koelvloeistoflampje. Deze vraag komt ook veel voor bij het ABS lampje. In theorie is het mogelijk om gewoon door te rijden maar in praktijk is het niet handig. Het kan enorme schade opleveren aan de motor door bijvoorbeeld een koppakking die kapot kan gaan wanneer het lek is. Ook kan de sensor dus kapot zijn wat er voor kan zorgen dat de motor constant te weinig brandstof toegediend krijgt. Onze mening is daarom ook om zo snel mogelijk eerst zelf wat na te kijken of het meteen te laten doen.

Zoek een Merkspecialist in de buurt!

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×