Mercedes W212 problemen

Dit oudere type Mercedes is al sinds 2010 op de markt en daarna jarenlang door ontwikkeld. Deze veel verkochte Mercedes W212 brengt echter vaker dan gewenst problemen met zich mee.

Wat zijn de meest voorkomende problemen van de Mercedes W212 en waar dient u het meest rekening mee te houden? De TOP Merkspecialist in Mercedes legt het uit, en helpt u de problemen te verhelpen.

De Mercedes W212 heeft net iets minder dan tien veelvoorkomende problemen. Het hybridesysteem is storingsgevoelig, de motor kan haperen, de ophanging is niet probleemloos, de brandstofpomp van uw W212 vertoont problemen, de injectoren zijn gevoelig, uw automaat komt niet uit de p-stand en tot slot zijn de sloten probleemgevoelig.

Om de Mercedes W212 problemen op te lossen moet er gedetailleerd onderzoek uitgevoerd worden om de problematiek op te lossen. Onderstaande de vaakst voorkomende W212 problemen uitgelegd.

    1. Hybridesysteem

    2. Haperende motor

    3. Defecte ophanging

    4. Problemen brandstofpomp

    5. Injectoren gevoelig

    6. P-Stand automaat

    7. Gevoelige sloten

1. Hybridesysteem

Als het hybridesysteem van uw Mercedes problemen heeft kan dit tot gevolg hebben dat de auto helemaal uit zal schakelen. In dat geval kan er ook niet gereden worden op de verbrandingsmotor. Gelukkig is dit vooral een probleem van vroeger, en zijn door middel van diverse verbeteringen verholpen.

Bent u toch op zoek naar een ouder type Mercedes W212? Bekijk het aanbod van de Mercedes Merkspecialisten, en wellicht staat uw toekomstig auto ertussen. Bent u benieuwd waar uw dichtstbijzijnde Mercedes-Benz Merkspecialist zit? Bekijk het direct!

 

2. Haperende motor

Een haperende  motor komt nooit uit het niets. Naar mate uw motor hapert zal dit steeds frequenter voorkomen. Een haperende Mercedes W212 motor kan voorkomen doordat er te vaak te korte afstanden gereden worden. Dit is ook vaak het geval wanneer u in lage toeren rijdt.

In enkele gevallen kan een software update de problematiek eenvoudig verhelpen, maar vaak is dit niet genoeg. Daarbij is het vervelend wanner er allerlei dingen vervangen worden tegen hoge kosten en later blijkt dat dit het de W212 problemen niet heeft verholpen. Er kunnen dan ook veel redenen zijn waardoor dit ontstaat. Dit zijn enkele voorbeelden van onderdelen die de schuld van deze problemen kunnen zijn:

  • De druksensor
  • De injectoren
  • De koppelomvormer
  • De versnellingsbak
  • De EGR klep
  • De dynamo

Omdat meerdere aspecten de mogelijke oorzaak vormen, is het soms een hele zoektocht om te achterhalen wat er aan de hand is. Daarom is het extra belangrijk om dit na te laten kijken door een specialist. Zij kennen uw auto van binnen en buiten.

 

3. Defecte ophanging

De ophanging van uw Mercedes is geen eenvoudig systeem. Door het ingewikkelde verhaal kunnen er vele kleine problemen ontstaan. Een lek of een versleten onderdeel kan voor een defecte ophanging zorgen, waar het gevolg van een stugge rijervaring is, of een inzakking van de auto. In gevallen zoals deze zal vaak een luchtlekkage het geval zijn en moeten luchtbalgen vervangen worden. Dit is normaliter geen doe het zelf klus, maar een reparatie voor een specialist in Mercedes-Benz.

Wanneer u het gevoel heeft dat uw luchtbalg het begeeft is het zaak om zo spoedig mogelijk contact op te nemen om grotere problemen te voorkomen. Met nieuwe luchtbalgen kan de vering weer gerepareerd worden en zal het voertuig weer als nieuw rijden.

 

4. Problemen brandstofpomp

Als onderdeel van het brandstofsysteem heeft de brandstofpomp een belangrijke functie. Wanneer deze dus kapot gaat levert dat veel problemen op. Dit kan bij de Mercedes w212 nog weleens voorkomen. Als dit bij jou ook het geval is kan het verschillende oorzaken hebben. Een slecht werkende of defecte brandstofpomp herken je onder andere aan:.

  • Een motor die niet goed aanslaat tijdens het starten
  • Foutcodes in de ECU
  • Daling van het maximale motorvermogen
  • Cilinderoverslag die plaatsvindt

Wat het ook mag zijn, het is wel degelijk een probleem. De motor krijgt namelijk geen of onvoldoende brandstof aangevoerd als de pomp niet goed functioneert. Het zal echter niet altijd gelijk duidelijk zijn. Bij brandstofdruk die te laag is hoeft de brandstofpomp niet altijd kapot te zijn. Soms krijgt deze namelijk onvoldoende spanning. Dan ligt het dus niet aan de pomp zelf. Als dit wel zo is, dan is de kans groot dat er wel vervangen zal moeten worden.

 

5. Injectoren

De injectoren die in uw Mercedes W212 zitten zijn zogeheten Piezo injectoren. Deze zijn extra gevoelig wat voor problemen in uw Mercedes W212 kan zorgen. In de basis al een goede reden om de gevoelige injectoren te laten onderhouden door een specialist.

Het is niet altijd genoeg om de injectoren simpelweg te vervangen. Deze werken binnen zeer kleine marges, waardoor dit erg secuur moet worden opgelost. Wanneer dit niet nauwkeuring wordt gedaan zal dit in de toekomst problemen opleveren.

 

6. Automaat komt niet uit P-Stand

Een vaker gehoorde klacht is dat de pook van de automaat niet altijd uit de P stand komt wanneer u wilt schakelen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom dit gebeurd, daarom is het van belang om erachter te komen waar het precies vandaan komt, zodat het op de juiste manier kan worden verholpen.

Mogelijke oorzaken zijn een kapotte schakelaar van de remlichten of een accuspanning die te laag is. U kunt zelf controleren in het tellerhuis of de auto de juiste stand aangeeft waarin de versnelling staat. Wanneer dit niet een van de standaard standen is, dan is er een probleem in het schakelunit.

 

7. Kwetsbare sloten

Oudere modellen Mercedes W212 vertonen problemen met sloten. Het contactslot is met name kwetsbaar omdat het DAS systeem (Drive Autorization System) werkt met EIS (Electronic Ignation Switch).

Als de EIS een storing heeft zal het DAS systeem uitschakelen. In het EIS systeem staan gegevens en codes die communiceren om de deur te openen. Deze zijn uniek voor ieder voertuig. Werkt het dus niet, dan functioneren deze andere modules ook niet. Eventuele problemen waaraan je dit kunt herkennen zijn:

  • Sleutel kan niet worden gedraaid in contactslot
  • Elektrisch stuurslot wordt niet ontgrendeld
  • De centrale vergrendeling functioneert niet
  • Hoewel de sleutel draait start de auto niet

Het gaat om een officieel contactslot en daarom is het noodzakelijk om naar een Merkspecialist in Mercedes te gaan, en niet naar een garage bij u om de hoek.

 

Welke varianten Mercedes W212 zijn er?

Van de Mercedes E-Klasse van deze generatie bestaan vier varianten, maar daarvan zijn de cabrio en de coupé gebaseerd op de toenmalige C-Klasse.

Op motorisch gebied is er bij de W212 variatie waar onderscheid lastig is. Bij benzine aangestuurde motor bestond het aanbod uit viercilinder turbomotoren met een inhoud van 1796 en 1991 cc, V6 motoren met en zonder turbo en een inhoud van 2996 tot 3498 cc en achtcilinders met 4663, 5461 of 6208 cc. Daarvan lopen de vermogens uiteen van 388 pk (E 500) tot 585 pk (E 63 AMG s 4Matic).

Tot 2013 was de 200 CDI met de 136 pk sterke 1,8-liter motor de instapdiesel, na de facelift kwam hiervoor een even krachtige 2,1-liter viercilinder in de plaats. In de neus van de 220 CDI  en de 250 CDI vind u hetzelfde 1,8-liter of 2,1-liter blok als bij de 200 CDI. In de E 300 CDI, E 350 CDI en E 350 Bluetec monteerde Mercedes zescilinder diesels, met vermogens van 231 tot 265 pk.

Een wat vreemde, maar redelijk populaire eend in de bijt, is de E 300 Bluetec Hybrid. Deze combineert een viercilinder diesel met een elektromotor, die samen 231 pk leveren. Echt zeldzaam is de E 200 NGT/NGD die op aardgas rijdt.

Een W212 met handbak zult u niet snel vinden, vrijwel alle E’s zijn geleverd met een automaat. Afhankelijk van het bouwjaar en de motorvariant, kan dat een vijftraps, een zeventraps of zelfs een negentraps zijn. Ook kon u in combinatie met een aantal motoren kiezen voor 4Matic-vierwielaandrijving, maar tenzij je tweemaal per jaar naar de wintersport gaat, heb je die niet nodig. Behalve in de 585 pk sterke E 63 AMG s dan – vandaar dat Mercedes die versie standaard met 4Matic leverde.

Bij de facelift van 2013 werden de dubbele koplampen verruild voor grote, enkele lichtunits met led-slingers en werd de voorbumper licht afgerond. Daarnaast maakten de uitrustingsniveaus Elegance en Avantgarde plaats voor Ambition en Prestige. Hier en daar werden motorisch wat puntjes op i’s gezet en de negentraps G-Tronic-automaat deed zijn intrede.

Zwakke punten van de E-klasse W212

Naast bovenstaande veelvoorkomende problemen blijft de conditie van de distributieketting ook een aandachtspunt met name bij de viercilinder benzinemotoren. De ketting is niet zelden voortijdig aan vervanging toe. Doordat deze aan de achterkant van de motor zit, is dit een dure reparatie. Maar doorrijden is geen optie, vanwege het risico op ernstige motorschade.

Auto’s met een hoge kilometerstand krijgen vaak te maken met versleten motor- en achterassteunen. Kijk daarom altijd bij importauto’s of de meterstand en onderhoudshistorie volledig zijn. Op de manier weet u zeker dat er niet mee gesjoemeld is, en u niet eerder dan verwacht tegen Mercedes W212 problemen aanloopt.

 

Onderstaand enkele prachtige exemplaren van de Mercedes W212

E-Klasse W212  Mercedes W212 problemen Mercedes W212 problemen Mercedes W212

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×