Het nieuwe rijden, is dat zuiniger en slimmer rijden? Wat is het verschil tussen vakantierijders en dagelijkse rijders? Wat zijn de fabels en wat zijn de feiten? Wij geven antwoord!
De techniek
De techniek van de auto heeft niet stil gestaan. Aan boord van de hedendaagse auto bevinden zich inmiddels kleine krachtige (turbo)motoren en aangepaste versnellingsbakken. Ook de hybride auto en geheel elektrische auto zijn inmiddels niet meer weg te denken en zijn een zuinig alternatief voor de benzine- en dieselauto. In januari 2024 was 1 op de 12 auto’s elektrisch of hybride. Dit aantal zal steeds verder toenemen.
Het Nieuwe rijden
Met het nieuwe rijden kan iedereen een steentje bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot én veel geld besparen, aan brandstof, aan onderhoudskosten én aan slijtage van uw auto. Dat zijn harde feiten!
Maar hoe doe je dat?
Zuinig rijden heeft u zelf in de hand. Natuurlijk ontkomt u niet aan onderhoud van de auto, de verzekering en de belasting. Hoe vaak u tankt bepaalt u zelf! Door het aanpassen van uw rijgedrag verbruikt u minder brandstof en bent u vaak minder geld kwijt.
Feiten:
- Parkeer de auto achteruit in, een warme motor is zuiniger dan een koude. Zo bent u geen brandstof kwijt aan achteruit rijden en/of keren.
- De juiste bandenspanning zorgt voor optimale wegligging. Slappe banden zorgen voor meer weerstand, waardoor u meer brandstof verliest.
- Belaad de auto niet te zwaar. Meer gewichtsverplaatsing betekent meer brandstof nodig. Ook windvangers zoals dakkoffers, dakdragers en fietsendragers vermijden.
- Een stationair draaiende motor verbruikt brandstof. Zet dus de motor uit bij een openstaande brug of bij het wachten voor een trein.
- Met de ramen open rijden, geeft extra weerstand. Op de snelweg kan een open raam, of schuifdak, ervoor zorgen dat u 5% meer brandstof verbruikt.
- Gebruik van cruise control zorgt voor een gelijkmatige snelheid. Probeer niet constant te remmen en gas te geven.
- Het anticiperen op verkeerssituaties draagt bij aan veiligheid en bespaart brandstof.
- Rij normaal/fatsoenlijk, niet constant inhalen, bochten afsnijden, bumperkleven, of gewoonweg hard rijden.
- Bochten nemen in de derde versnelling. De auto gaat dan soepeler door de bocht en de motor hoeft minder hard te werken.
- Niet remmen maar rollen. Laten uitrollen is zuiniger dan op het laatste moment flink remmen.
- Apparatuur is de grootste brandstofverbruiker. De airco verbruikt veel brandstof.
- Houd de toeren laag. Vanaf 2.000 (diesel) en 2.500 (benzine) schakelen naar een hogere versnelling. Voorkom dat de auto lang tussen de 3.000 en 3.500 blijft hangen.
- Meten is weten, controleer het gemiddelde verbruik op het dashboard.
Fabels:
- Een schakelauto is zuiniger dan een automaat! Dat was het geval, met de huidige technieken liggen de verbruikscijfers steeds dichter bij elkaar. Bij het rijden in de bergen is het zelf schakelen vaak efficiënter.
- Slomer rijden om brandstof te besparen! Stop daar maar mee, u bent sneller en zuiniger als u bewuster rijdt en beter anticipeert op het overige verkeer.
- Motor stationair laten warmdraaien is beter dan gelijk wegrijden! We doen het allemaal wel eens in de winter, maar het is slecht voor de motor en het warmdraaien kost u uiteindelijk meer brandstof.
Wist-u-datje:
Veel automobilisten rijden het grootste deel van het jaar alleen. Ze ontwikkelen dus een ‘eigen’ rijstijl waar niemand last van heeft. Totdat op vakantie anderen instappen. Dan kunt u commentaar krijgen en kan er spanning ontstaan. B.v. op een inhaalmanoeuvre, te langzaam, of te snel rijden. Rij relaxed en houd rekening met uw reisgezelschap!
Gezond verstand
Het nieuwe rijden zal iedere automobilist anders ervaren. Goed of slecht? Wie zal het zeggen…