Renault 1.3 TCe motor problemen

Een veelvoorkomend probleem van de Renault 1.3 TCe motor zijn die met de distributieketting.

De TCe (Turbo Control Efficiency) is een representatief voorbeeld van een stijlvolle, soepele, zuinige maar krachtige motor.

Falende distributieketting

De 1.3 TCe Renault  motor kent problemen met de distributieketting. Deze rekt namelijk, slaat over of breekt in het uiterste geval. Een oprekkende ketting is te herkennen door een tikkend/klepperend geluid wanneer u optrekt of slepende, schrapende geluiden in de motor.

 

Maak direct een afspraak

 

Bij het starten van uw zullen de Renault 1.3 TCe motor problemen direct hoorbaar zijn. Bij het starten gaat de motor namelijk voor zo’n 10 seconde een opmerkelijk veel lawaai maken. Daarna zal hij stationair gaan lopen. Het lawaai maken is in de basis geen groot probleem, want de moderne turbomotoren hebben een hoger toerental nodig om op temperatuur te komen. Dit geluid moet dus na enkele seconde wel verdwijnen.

 

 

Opgerekte ketting 1.3 TCe motor

Een oprekkende distributieketting in uw TCe motor maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor, vaak vanuit rechtsvoor onder de motorkap. In het beging verwaarloosbaar maar al snel wordt het motorgeluid sterker.  Het tikkende, slepende geluid wordt sterker. Uiteindelijk is het bij een laag toerentallen duidelijk hoorbaar in de auto. Wanneer u kan doorrijden voor problemen zorgen. Wanneer de distributieketting namelijk breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. Op deze manier is het mogelijk dat de kleppen de zuiger raken, en dat er veel stuk gaat in de motor.

De oorzaak is niet altijd dezelfde. Het kan aan het materiaal van de motor liggen, maar ook aan het verversen van olie. Regelmatig verversen met hoogwaardige olie is bij de TCe motoren van groot belang.

 

 

Overgeslagen of gebroken TCe ketting

De distributieketting kan ook zover oprekken dat er een tandwiel wordt overgeslagen. Wanneer dit gebeurt merk u dit direct door een slecht lopende motor en kleppen die niet meer goed functioneren. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn. Wanneer de ketting breekt zullen de kosten ook oplopen.

Ook hier is de oorzaak niet hetzelfde. Wederom kan het materiaal van de motor zijn, maar ook hier is het interval van olieverversing van groot belang.

 

 

 

Neem contact met ons op

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

0575 553 495 info@mijnrenaultspecialist.nl
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×